Skip to main content
Log in

Einfluss der Demenz auf Verweildauer und Erlöse im Akutkrankenhaus

Impact of dementia on length of stay and costs in acute care hospitals

  • Originalien
  • Published:
Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Versorgung von Patienten mit Demenz in Akutkrankenhäusern gewinnt zunehmend an Bedeutung. Ziel der vorliegenden Studie ist es, Aspekte der Versorgungssituation und des Ressourcenverbrauchs von Patienten mit Demenz während ihres Krankenhausaufenthalts am Beispiel einer internistischen Station zu untersuchen und darzustellen.

Material und Methode

Es wurden Routinedaten einer internistischen Station des Jahres 2013 retrospektiv und fallbezogen ausgewertet. Bei 100 Patienten wurde eine Demenzdiagnose identifiziert, die vor dem Krankenhausaufenthalt vergeben worden war. Die Kontrollgruppe wurde nach Alter und Geschlecht aus den weiteren Patienten der Station ausgewählt (n = 100). Die Kosten bzw. Entgelte wurden auf Grundlage der Fallpauschalen der German Diagnosis-Related Groups (G-DRG) berechnet. Der Zusammenhang zwischen einer Demenz, der Abweichung von der mittleren Verweildauer und den Erlösen wurde unter Kontrolle der Begleiterkrankungen mit multivariaten Regressionsanalysen untersucht.

Ergebnisse

Patienten mit Demenz hatten bei der Krankenhausaufnahme eine schlechtere gesundheitliche Ausgangslage ihrer Funktionalität und Orientierung sowie ein höheres Risiko für Stürze und Dekubitus. Während des Krankenhausaufenthalts stürzten Patienten mit Demenz häufiger als Patienten ohne Demenz (12 % vs. 3 %). Gegenüber der mittleren Verweildauer laut DRG-Fallpauschalen-Katalog lagen Patienten mit Demenz um 1,4 Tage länger im Krankenhaus als Patienten ohne Demenz und verursachten höhere DRG-Entgelte von 19 %.

Schlussfolgerungen

Patienten mit Demenz sind eine hochvulnerable Patientengruppe, die einen höheren Ressourcenverbrauch aufweist. Die Ergebnisse zeigen auf, welche versorgungsrelevanten und ökonomischen Folgen die steigende Anzahl von Patienten mit Demenz in Zukunft haben kann.

Abstract

Background

The treatment of patients with dementia in acute care hospitals is becoming increasingly more important. The aim of this study was to investigate and demonstrate aspects of the healthcare situation and resource consumption of dementia patients during their hospital stay in a ward for internal medicine.

Material and methods

Secondary data from a ward of internal medicine were analyzed on a retrospective and case-related basis. For 100 patients a diagnosis of dementia by a general practitioner before hospitalization was identified. The control group was selected by age and sex from the other patients in the ward (n = 100). The costs were calculated on the basis of the German diagnosis-related groups (G-DRG) flat rate case classification. The relationship between dementia, deviation from the average length of stay and costs was investigated under the control of comorbidities using multivariate regression analysis.

Results

Patients with dementia had poorer health at admission with respect to functionality and orientation and a higher risk of falls and pressure ulcers. During hospitalization patients with dementia fell more frequently than patients without dementia (12 % versus 3 %, p = 0.029). Regarding the average length of stay, according to the G‑DRG catalogue patients with dementia stayed 1.4 days longer in hospital than patients without dementia and caused excess costs of 19 %.

Conclusion

Patients with dementia are a highly vulnerable patient group with a higher consumption of resources than patients without dementia. The results demonstrate the care-related and economic consequences, which the increasing number of patients with dementia could have in the future.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Literatur

  1. Pinkert C, Holle B (2012) Menschen mit Demenz im Akutkrankenhaus. Z Gerontol Geriat 45:728–734

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Balzer K, Junghans A, Brinkmeier K, Jacobs B, Köpke S (2013) Aus Barrieren Chancen machen : Pflege von Patienten mit Demenz im Akutkrankenhaus. Pflegezeitschrift 66:204–207

    PubMed  Google Scholar 

  3. Hu C, Liao C, Chang C, Wu C, Chen T (2012) Postoperative adverse outcomes in surgical patients with dementia: a retrospective cohort study. World J Surg 36:2051–2058

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Gross AL, Jones RN, Habtemariam DA et al (2012) Delirium and long-term cognitive trajectory among persons with dementia. Arch Intern Med 172:1324

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Rösler A, Krause T, Niehuus C, von Renteln-Kruse W (2009) Dementia as a cofactor for geriatric rehabilitation-outcome in patients with osteosynthesis of the proximal femur: a retrospective, matched-pair analysis of 250 patients. Arch Gerontol Geriatr 49:e36–e39

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Mukadam N, Sampson EL (2011) A systematic review of the prevalence, associations and outcomes of dementia in older general hospital inpatients. Int Psychogeriatr 23:344–355

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Hofmann W (2013) Demenz im Akutkrankenhaus: Was war neu 2012? Z Gerontol Geriat 46:198–202

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Zekry D, Herrmann FR, Grandjean R et al (2009) Does dementia predict adverse hospitalization outcomes? A prospective study in aged inpatients. Int J Geriat Psychiatry 24:283–291

    Article  Google Scholar 

  9. Guijarro R, San Román CM, Gómez-Huelgas R et al (2010) Impact of dementia on hospitalization. Neuroepidemiology 35:101–108

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. King B, Jones C, Brand C (2006) Relationship between dementia and length of stay of general medical patients admitted to acute care. Australas J Ageing 25:20–23

    Article  Google Scholar 

  11. Lyketsos CG, Sheppard JM, Rabins PV (2000) Dementia in elderly persons in a general hospital. Am J Psychiatry 157:704–707

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Kirchen-Peters S (2014) Herausforderung Demenz im Krankenhaus. Ergebnisse und Lösungsansätze aus dem Projekt Dem-i-K; [Endbericht]. Ministerium für Soziales, Gesundheit, Frauen und Familie, Saarbrücken

    Google Scholar 

  13. Swart E, Schmitt J (2014) STandardized Reporting Of Secondary data Analyses (STROSA) – Vorschlag für ein Berichtsformat für Sekundärdatenanalysen. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 108:511–516

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Quan H, Li B, Couris CM et al (2011) Updating and validating the Charlson Comorbidity index and score for risk adjustment in hospital discharge abstracts using data from 6 countries. Am J Epidemiol 173:676–682

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Schäfer I, von Leitner E, Schön G et al (2010) Multimorbidity patterns in the elderly: a new approach of disease clustering identifies complex interrelations between chronic conditions. PLOS ONE 5:e15941

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Mahoney FI, Barthel DW (1965) Functional Evaluation: The Barthel Index. Md State Med J 14:61–65

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Deutsches Netzwerk für Qualitätsentwicklung in der Pflege (2013) Expertenstandard: Sturzprophylaxe in der Pflege. 1. Aktualisierung. Hochschule Osnabrück. Osnabrück

  18. Bergstrom N, Braden BJ, Laguzza A, Holman V (1987) The Braden scale for predicting pressure sore risk. Nurs Res 36:205–210

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Zhu CW, Cosentino S, Ornstein K, Gu Y, Andrews H, Stern Y (2015) Use and cost of hospitalization in dementia: longitudinal results from a community-based study. Int J Geriatr Psychiatry 30(8):833–841

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Kitamura T, Kitamura M, Hino S, Kurata K (2013) Predictors of Time to Discharge in Patients Hospitalized for Behavioral and Psychological Symptoms of Dementia. Dement Geriatr Cogn Disord Extra 3:86–95

    Article  Google Scholar 

  21. Sampson EL, White N, Leurent B et al (2014) Behavioural and psychiatric symptoms in people with dementia admitted to the acute hospital: prospective cohort study. Br J Psychiatry 205:189–196

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Schütz D, Füsgen I (2013) Die Versorgungssituation kognitiv eingeschränkter Patienten im Krankenhaus. Z Gerontol Geriatr 46:203–207

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Zieschang T, Dutzi I, Müller E et al (2010) Improving care for patients with dementia hospitalized for acute somatic illness in a specialized care unit: a feasibility study. Int Psychogeriatr 22:139–146

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. von Renteln-Kruse W, Neumann L, Klugmann B et al (2015) Geriatric patients with cognitive impairment. Dtsch Arztebl Int 112:103–112

    Google Scholar 

  25. Givens JL, Selby K, Goldfeld KS, Mitchell SL (2012) Hospital transfers of nursing home residents with advanced dementia. J Am Geriatr Soc 60:905–909

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  26. Glover A, Bradshaw LE, Watson N et al (2014) Diagnoses, problems and healthcare interventions amongst older people with an unscheduled hospital admission who have concurrent mental health problems: a prevalence study. BMC Geriatr 14:43

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  27. Porell FW, Carter M (2005) Discretionary hospitalization of nursing home residents with and without Alzheimer’s disease: a multilevel analysis. J Aging Health 17:207–238

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Baumgardt J, Radisch J, Touil E et al (2014) Aspekte der Nachhaltigkeit in der ambulanten Versorgung von Menschen mit Demenz. Psychiatr Prax 41:424–431

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. van den Bussche H, Wiese B, Koller D et al (2011) Specialist involvement and referral patterns in ambulatory medical care for patients with dementia in Germany: results of a claims data based case-control study. BMC Health Serv Res 11:148

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir bedanken uns für die Finanzierung des Projekts durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (Bonn, Gz. MA 5384/1-1). Die Autoren danken den Krankenhausmitarbeitern, die diese Studie unterstützt haben. Ebenso herzlichen Dank an Herrn Dr. Matthias Rudolf und an die anonymen Gutachter.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Gesine Marquardt.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

Die Autoren erklären, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Motzek, T., Junge, M. & Marquardt, G. Einfluss der Demenz auf Verweildauer und Erlöse im Akutkrankenhaus. Z Gerontol Geriat 50, 59–66 (2017). https://doi.org/10.1007/s00391-016-1040-2

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-016-1040-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation