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Geriatrie oder Geriatrisierung der Medizin

Quo vadis Geriatrie?

Geriatrics or geriatricization of medicine

Quo vadis geriatrics?

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Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

In dieser Arbeit wird der Frage nachgegangen, ob und wie Geriatrie in Zukunft sich verändert und ob angesichts des demografischen Wandels der Trend eher in Richtung eines weiteren Ausbaus der Geriatrie oder aber eher hin zu einer Geriatrisierung der einzelnen medizinischen Fachgebiete geht. Die unterschiedliche Entwicklung der Geriatrie in den einzelnen Bundesländern lässt sich nur historisch verstehen und ist vor dem Hintergrund des neuen Krankenhausvergütungssystems durchaus problematisch. Geriatrie als typisches Querschnittsfach hat nach wie vor Abgrenzungsprobleme gegenüber anderen Fachgebieten, aber auch bislang noch nicht ihre Kernkompetenz eindeutig definiert. Dazu gehören sicherlich neben den klassischen Assessmentinstrumenten in Zukunft auch die zunehmende Übernahme von dezentralen Mitbehandlungskonzepten und geriatrischen Konsiliarleistungen. Stichwörter in diesem Zusammenhang sind: Alterstraumatologie und Altersorthopädie, Neurogeriatrie, aber auch geriatrische Onkologie. Geriatrische Expertise wird zunehmend fächerübergreifend nachgefragt. Ambulante Strukturen sind bislang in der Geriatrie kein vorrangiges Thema. Eine eigenständige Forschung ist im Aufbau. Erfreulich: Das akademische Interesse an Geriatrie scheint zuzunehmen; neue Lehrstühle wurden eingerichtet. Geriatrie ist aus unseren Krankenhäusern nicht mehr wegzudenken, jedoch besteht noch eine gewisse Imbalance bezüglich deutlich gestiegener Zahl an geriatrischen Klinikbetten, der Repräsentanz der Geriatrie an großen Krankenhäusern (Schwerpunkt- und Maximalversorgen sowie Universitätsklinika), der festen Etablierung in der Weiterbildungsordnung und einem noch fehlenden einheitlichen länderübergreifenden Geriatriekonzept.

Abstract

This article examines the question whether and how geriatrics will change in the future and whether in view of the demographic changes the trend will go more in the direction of a further expansion of geriatrics or more towards a geriatricization of individual specialist medical fields. The different development of geriatrics in the individual Federal States can only be understood historically and is absolutely problematic against the background of the new hospital remuneration system. Geriatrics is a typical cross-sectional faculty and still has demarcation problems with other faculties but has also not yet clearly defined the core competence. This certainly includes the increasing acquisition of decentralized joint treatment concepts and geriatric counselling services in the future, in addition to the classical assessment instruments. Keywords in association with this are: traumatology and othopedics of the elderly, geriatric neurology and geriatric oncology. Interdisciplinary geriatric expertise is increasingly being requested. Outpatient structures have so far not been prioritized in geriatrics. An independent research is under construction and it is gratifying that academic interest in geriatrics seems to be increasing and new professorial chairs have been established. It is not possible to imagine our hospital without geriatrics; however, there is still a certain imbalance between the clearly increased number of geriatric hospital beds, the representation of geriatrics in large hospitals (e.g. specialized and maximum care hospitals and university clinics), the secure establishment in further education regulations and the lack of a uniform nationwide concept of geriatrics.

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Literatur

  1. Tinetti M (2016) Mainstream or extinction: Can defining who we are save geriatrics? J Am Geriatr Soc 64:1400–1404

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Kane RL, Callahan CM, Morley J, Pacala JT (2016) Marketing geriatrics. J Am Geriatr Soc 64(7):1405–1407

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Kolb GF (2016) Quo vadis, Geriatrie? Uro News 20(9):38–43

    Article  Google Scholar 

  4. Nascher IL (1914) Geriatrics. The diseases of old age and their treatment. University of California Libraries, Philadelphia

    Google Scholar 

  5. Baijens L, Clave P, Cras P, Ekberg O, Forster A, Kolb GF, Leners JC, Masiero S, Nozal JM, Ortega O, Smithard DG, Speyer R, Walshe M (2016) European Society for Swallowing Disorders – European Union Geriatriac Medicine Sosiety white paper: oropharyngeal dysphagia as a geriatriac syndrome. Clin Interv Aging 11:1403–1428

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Nascher IL (1909) Geriatrics. N Y Med J 90:358–359

    Google Scholar 

  7. Nascher IL (1914) Geriatrics. Blakiston’s Sons, Philadelphia PA

    Google Scholar 

  8. Geschichte der Geriatrie, www.palliativecare.bbraun.de

  9. Weng P, Kolb G (1999) Akutmedizinische Komplikationen während der Rehabilitation nach ischämisch-apoplektischem Insult. Euro J Ger 1:132–137

    Google Scholar 

  10. Kolb G, Breuninger K, Gronemeyer S, Van den Heuvel D, Lübke N, Lüttje D, Wittrich A, Wolff J (2014) 10 Jahre geriatrische frührehabilitative Komplexbehandlung im DRG-System. Z Gerontol Geriatr 47(1):6–12

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Leistner K et al (2005) Frührehabilitation im Krankenhaus – Definition und Indikation. Ein Ergebnisbericht der Methodengruppe „Frührehabilitation im Krankenhaus“. Phys Med Rehab Med Kurortmed 15:157–167

    Article  Google Scholar 

  12. Ernst, Lübke, Meinck (2015) Kompendium Begutachtungswissen Geriatrie. Springer, Berlin Heidelberg, S 38–39

    Google Scholar 

  13. Weng P (2004) Inaugural–Dissertation. Akutmedizinische Komplikationen im Rahmen der Geriatrischen Rehabilitation, Marburg

  14. Prestmo A, Hagen G, Sletvold O, Helbostad JL, Thingstad P, Taraldsen K, Lydersen S, Halsteinli V, Saltnes T, Lamb SE, Johnsen LG, Saltvedt I (2015) Comprehensive geriatric care for patients with hip fractures: a prospective, ranomised, controlled trial. Lancet. doi:10.1016/s0140-6736(14)62409-0

    PubMed  Google Scholar 

  15. Kolb GF, Weißbach L (2015) Demografischer Wandel. Urologe 54:1701–1709. doi:10.1007/s00120-015-4004-z

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Beermann S, Weißbach L (2012) Interdisziplinäre Behandlung urologischer Tumoren. Eine Mixed-method-Studie. Urologe 51:1085–1088. doi:10.1007/s00120-012-2939-x

  17. Kolb GF (2012) Myelopoese und Knochenmarksfunktion des alten Tumorpatienten. Z Gerontol Geriatr 45:197–200

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Friedrich C, Kolb G, Wedding U, Pientka L (2003) Comprehensive geriatric assessment in the elderly cancer patient. Onkologie 26:355–360

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Honecker F, Wedding U, Rettig K, Huschens S, Bokemeyer C, IN-GHO® Advisory Board (2009) Use of the Comprehensive Geriatric Assesments (CGA) in elderly patients (pts) with solid tumors to predict mortality – results from the IN-GHO®-Registry. J Clin Oncol 27(suppl):15c (abstr 9549)

    Google Scholar 

  20. Honecker F, Wedding U, Huschens S, Bokemeyer C, IN-GHO® Advisory Board (2011) Incorporation of geriatric assessment into oncology practive: Views and attitudes of physicians participating in the IN-GHO® registry. J Clin Oncol 29(15):Abstract 19607

    Article  Google Scholar 

  21. Honecker F, Bokemeyer C, Kallischnigg G, Huschens S, Wedding U, IN-GHO® Advisory Board (2014) Changes in items of a comprehensive geriatric assessment (CGA) during follow-Up: Results from the IN-GHO® registry. J Clin Oncol 32(15):Abstract 9547

    Google Scholar 

  22. Kolb GF (2009) Unterricht Q7 (Medizin des Alterns und des alten Menschen) an 36 deutschen medizinischen Fakultäten. In: Kolb GF, Leischker AH (Hrsg) Medizin des alternden Menschen – Lehrbuch zum Gegenstandskatalog der neuen ÄAppO, Bd. 23. Physiologie und Pathophysiologie des Alterns Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Stuttgart (Beiträge zus. mit Leischker AH: 3.6 Dekubitus. 15)

    Google Scholar 

  23. Kolb G, Rehmann P, Karbe-Voigt N, Wöstmann B (2015) Are old patients not fit for clinical trials, or do clinical trials not fit to old patients? – A survey in 35 pharmaceutical companies. Eur Geriatr Med 6:354–357

    Article  Google Scholar 

  24. Stamm T, Runge M, Bernard W, Kolb G (1999) Ambulante Geriatrische Rehabilitation, Lehr- und Seminarpropramm für Hausärzte. MMV Medien & Medizin, München

    Google Scholar 

  25. Püllen R (2016) Verbesserte Vergütung für ambulante geriatrische Medizin = verbesserte Versorgung für hochbetagte Patienten?! Dtsch Ges Geriatr News (28 Juni 2016)

  26. Kolb G, Andersen-Ranberg K, Cruz-Jentoft A, O’Neill D, Topinkova E, Michel JP, EUGMS (European Union Geriatric Medicine Society) Academic Board (2011) Geriatric Care in Europe – the EUGMS Survey Part I: Belgium, Czech Republic, Denmark, Germany, Ireland, Spain, Switzerland, United Kingdom. Eur Geriatr Med 2(5):290–295

    Article  Google Scholar 

  27. Ekdahl A, Fiorini A, Maggi S, Pils K, Michel JP, Kolb G, EUGMS (European Union Geriatric Medicine Society) Academic Board (2012) Geriatric Care in Europe – the EUGMS Survey Part II: Malta, Sweden and Austria. Eur Geriatr Med 3(6):388–391

    Article  Google Scholar 

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Für Ihre exzellente technische Assistenz dank ich Frau Geers und Frau Landwehr (Sekretariat).

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Dieser Beitrag beinhaltet keine vom Autor durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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Kolb, G.F. Geriatrie oder Geriatrisierung der Medizin. Z Gerontol Geriat 50, 657–665 (2017). https://doi.org/10.1007/s00391-017-1281-8

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