Z Gastroenterol 2017; 55(08): 741-747
DOI: 10.1055/s-0043-114671
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Epidemiology of hepatic encephalopathy in german hospitals – the EpHE study

Epidemiologie der hepatischen Enzephalopathie in deutschen Krankenhäusern – die EpHE Studie
Christian Labenz
1   Department of Internal Medicine I, University Medical Center of the Johannes Gutenberg-University, Mainz, Germany
,
Marcus-Alexander Wörns
1   Department of Internal Medicine I, University Medical Center of the Johannes Gutenberg-University, Mainz, Germany
,
Jörn M. Schattenberg
1   Department of Internal Medicine I, University Medical Center of the Johannes Gutenberg-University, Mainz, Germany
,
Yvonne Huber
1   Department of Internal Medicine I, University Medical Center of the Johannes Gutenberg-University, Mainz, Germany
,
Peter Robert Galle
1   Department of Internal Medicine I, University Medical Center of the Johannes Gutenberg-University, Mainz, Germany
,
Joachim Labenz
2   Department of Internal Medicine, Diakonie Klinikum Jung-Stilling, Siegen, Germany
,
ALGK study group › Author Affiliations
Further Information

Publication History

09 March 2017

16 June 2017

Publication Date:
12 July 2017 (online)

Abstract

Background Hepatic encephalopathy (HE) is a serious complication of liver cirrhosis. The proportion of patients with liver cirrhosis attending German hospitals suffering from HE is unknown.

Methods In the first part of the study, data of 14 community hospitals and 5 university hospitals covering the years 2010 and 2011 were analyzed retrospectively for the DRG codes of liver cirrhosis and hepatic encephalopathy. In the second prospective part of the multicenter observational study, all patients with liver cirrhosis attending the departments of gastroenterology of 16 participating community hospitals within a study period of 3 months were included and screened for HE clinically according to the West Haven criteria (grades 1 – 4).

Results A diagnosis of liver cirrhosis has been coded in 6366 cases in 2010 and in 7279 cases in 2011. In the vast majority of hospitals, less than 20 % of these cases had an additional DRG code for HE. Two hundred seventy-eight patients with liver cirrhosis were included into the prospective study. A clinically detectable HE was present in 36 % of the patients (n = 99). The majority was classified as West Haven 1 (n = 59, 59.6 %). Of the patients without clinical sings of HE, 48 % (n = 134) showed a pathological NCT.

Conclusion Our data suggest that HE is underdiagnosed in German hospitals. Since treatment of HE may improve the prognosis of the patients as well as their quality of life, hospitalized patients with liver cirrhosis should be routinely screened for HE.

Zusammenfassung

Hintergrund Die hepatische Enzephalopathie (HE) ist eine ernste Komplikation der Leberzirrhose. Es ist unbekannt, wie hoch der Anteil von stationären Patienten mit Leberzirrhose in Deutschland ist, die an einer HE leiden.

Methoden Im ersten Teil der Studie analysierten wir retrospektiv die Anzahl der DRG Codes für Leberzirrhose und HE, die in den Jahren 2010 und 2011 in 14 allgemeinen und 5 universitären Kliniken kodiert wurden. Im prospektiven Teil der multizentrischen Studie wurden alle Patienten mit Leberzirrhose, welche über einen Zeitraum von 3 Monaten stationär in den teilnehmenden Kliniken behandelt wurden, auf das Vorliegen einer HE gemäß der West Haven Kriterien (Grad 1 – 4) untersucht.

Ergebnisse Die Diagnose Leberzirrhose wurde 2010 bei 6.366 und 2011 bei 7.279 Fällen kodiert. Der Anteil mit zusätzlicher Kodierung einer HE lag in dem weit überwiegenden Teil der Kliniken unter 20 %. 278 Patienten mit Leberzirrhose wurden in die prospektive Studie eingeschlossen. Klinische Zeichen der HE lagen bei 36 % der Patienten vor (n = 99). Der Großteil dieser wurde als Grad I nach den West Haven Kriterien klassifiziert (n = 59, 59.6 %). 48 % (n = 134) der Patienten ohne klinische Zeichen einer HE boten einen pathologischen ZVT.

Schlussfolgerung Unsere Daten lassen vermuten, dass die HE in deutschen Kliniken zu selten diagnostiziert wird. Da die Behandlung einer HE nicht nur die Lebensqualität der Patienten, sondern auch die Prognose verbessert, sollte ein Screening auf eine HE in die klinische Routine implementiert werden.

 
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