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Charakteristika und Dynamik der stationären Behandlung von Parkinson-Patienten in Deutschland

Analyse von 1,5 Mio. Patientenfällen aus den Jahren 2010 bis 2015

Characteristics and dynamics of inpatient treatment of patients with Parkinson’s disease in Germany

Analysis of 1.5 million patient cases from 2010 to 2015

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Parkinson-Erkrankung ist die häufigste neurodegenerative Bewegungsstörung und weltweit am schnellsten zunehmende neurologische Erkrankung. Das Diagnosespektrum, demographische Charakteristika, Komorbiditäten und Fallzahlentwicklungen stationärer Behandlungen in Deutschland mit resultierenden Implikationen für die Patientenversorgung sind bisher nur unzureichend untersucht.

Untersuchungsmethode

Daten der DRG-Statistik wurden hinsichtlich der Patientenfälle mit Haupt- und Nebendiagnose eines primären Parkinson-Syndroms (PS), sekundären PS oder einer sonstigen degenerativen Krankheit der Basalganglien analysiert. Der Datensatz umfasste für die Berichtsjahre 2010 bis 2015 deutschlandweit 1.520.366 Patientenfälle aus 413 Kreisen/kreisfreien Städten.

Ergebnisse

Von Patienten mit primärem PS wurden im Jahr 2015 vorwiegend solche mit mäßiger und schwerer Beeinträchtigung stationär behandelt (64,7 %), die häufig Wirkungsfluktuationen sowie relevante internistische und psychiatrische Begleiterkrankungen aufweisen. Bei den sekundären PS dominierte das vaskuläre PS (36,6 %) und bei den sonstigen Erkrankungen der Basalganglien die progressive supranukleäre Ophthalmoplegie (51,9 %) als atypische Parkinson-Erkrankung. Zahlreiche internistische Aufnahmen erheben die Nebendiagnose primäres PS. In den Jahren 2010 bis 2015 steigen die Fallzahlen für das primäre PS deutlich an und insbesondere ländliche Regionen sind betroffen.

Schlussfolgerung

Die Fallzahlen für die stationäre Versorgung von Patienten mit Parkinson-Erkrankungen nehmen in Deutschland stark zu und betreffen vor allem Patienten mit schweren motorischen Komplikationen und sekundären PS. Insbesondere in ländlichen Regionen droht eine Überforderung der Behandlungsinfrastruktur, sodass der ambulante und stationäre Sektor gestärkt werden müssen. Eine Limitation der Studie besteht in der Analyse reiner DRG-Diagnosedaten, deren Qualität in nachfolgenden Untersuchungen durch Abgleich mit den Diagnosekriterien der Fachgesellschaften verbessert werden kann.

Abstract

Background

Parkinson’s disease is the most common neurodegenerative movement disorder and the fastest-growing neurological disease in the world. The diagnostic spectrum, demographic characteristics, comorbidities and case number developments of inpatient treatment in Germany with resulting implications for patient care have so far been insufficiently investigated.

Methods

Data from the diagnosis-related groups (DRG) statistics were analyzed in patients with a main and secondary diagnosis of primary Parkinson’s syndrome (PS), secondary PS or other degenerative disease of the basal ganglia. For the reporting years 2010–2015, the dataset comprised 1,520,366 patient cases from 413 districts/independent cities throughout Germany.

Results

In 2015, mostly patients with moderate and severe primary PS were hospitalized (64.7%) often exhibiting motor fluctuations as well as marked medical and psychiatric comorbidities. Vascular parkinsonism was the most frequent secondary PS (36.6%) and progressive supranuclear palsy was the leading diagnosis in the other disorders of the basal ganglia (51.9%). Primary PS as a secondary diagnosis was found in many internal medicine hospitalizations. The inpatient case numbers for primary PS increased significantly from the years 2010 to 2015 and rural regions were particularly affected.

Conclusion

The number of inpatient cases of Parkinson’s disease is greatly increasing in Germany and mainly affects patients with severe motor complications and secondary parkinsonian syndromes. Particularly in rural areas, there is a risk of overburdening the treatment infrastructure, so that both outpatient and inpatient sectors must be strengthened. A limitation of the study is the analysis of only DRG coded data, whose quality could be improved in subsequent examinations by comparison with the current diagnostic criteria of the specialist societies.

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Literatur

  1. Boxer AL, Yu JT, Golbe LI et al (2017) Advances in progressive supranuclear palsy: new diagnostic criteria, biomarkers, and therapeutic approaches. Lancet Neurol 16:552–563

    Article  Google Scholar 

  2. Buhmann C, Bass H, Hahne M et al (2016) Das idiopathische Parkinson-Syndrom an der Grenze von ambulanter zu stationärer Versorgung. Fortschr Neurol Psychiatr 84(Suppl 1):S36–S40

    PubMed  Google Scholar 

  3. Dorsey ER, Bloem BR (2018) The Parkinson pandemic—a call to action. Jama Neurol 75:9–10

    Article  Google Scholar 

  4. Enders D, Balzer-Geldsetzer M, Riedel O et al (2017) Prevalence, duration and severity of Parkinson’s disease in Germany: a combined meta-analysis from literature data and outpatient samples. Eur Neurol 78:128–136

    Article  Google Scholar 

  5. Fahn S, Oakes D, Shoulson I et al (2004) Levodopa and the progression of Parkinson’s disease. N Engl J Med 351:2498–2508

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Fanciulli A, Wenning GK (2015) Multiple-system atrophy. N Engl J Med 372:249–263

    Article  Google Scholar 

  7. Gilman S, Wenning GK, Low PA et al (2008) Second consensus statement on the diagnosis of multiple system atrophy. Neurology 71:670–676

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Group GBDNDC (2017) Global, regional, and national burden of neurological disorders during 1990–2015: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2015. Lancet Neurol 16:877–897

    Article  Google Scholar 

  9. Günster C, Klose J, Schmacke N (2012) Versorgungs-Report 2012: Schwerpunkt: Gesundheit im Alter. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  10. Gustavsson A, Svensson M, Jacobi F et al (2011) Cost of disorders of the brain in Europe 2010. Eur Neuropsychopharmacol 21:718–779

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Heinzel S, Berg D, Binder S et al (2018) Do we need to rethink the epidemiology and healthcare utilization of Parkinson’s disease in Germany? Front Neurol. https://doi.org/10.3389/fneur.2018.00500

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Hobson DE, Lix LM, Azimaee M et al (2012) Healthcare utilization in patients with Parkinson’s disease: a population-based analysis. Parkinsonism Relat Disord 18:930–935

    Article  Google Scholar 

  13. Hoglinger GU, Respondek G, Stamelou M et al (2017) Clinical diagnosis of progressive supranuclear palsy: the movement disorder society criteria. Mov Disord 32:853–864

    Article  Google Scholar 

  14. Korczyn AD (2015) Vascular parkinsonism—characteristics, pathogenesis and treatment. Nat Rev Neurol 11:319–326

    Article  Google Scholar 

  15. Kruger R, Klucken J, Weiss D et al (2017) Classification of advanced stages of Parkinson’s disease: translation into stratified treatments. J Neural Transm (Vienna) 124:1015–1027

    Article  Google Scholar 

  16. Levin J, Kurz A, Arzberger T et al (2016) The differential diagnosis and treatment of atypical Parkinsonism. Dtsch Arztebl Int 113:61–69

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Macleod AD, Goddard H, Counsell CE (2016) Co-morbidity burden in Parkinson’s disease: comparison with controls and its influence on prognosis. Parkinsonism Relat Disord 28:124–129

    Article  Google Scholar 

  18. Postuma RB, Berg D, Stern M et al (2015) MDS clinical diagnostic criteria for Parkinson’s disease. Mov Disord 30:1591–1601

    Article  Google Scholar 

  19. Rascol O, Perez-Lloret S, Ferreira JJ (2015) New treatments for levodopa-induced motor complications. Mov Disord 30:1451–1460

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Savica R, Grossardt BR, Bower JH et al (2017) Incidence and time trends of drug-induced parkinsonism: a 30-year population-based study. Mov Disord 32:227–234

    Article  Google Scholar 

  21. Schneider RB, Biglan KM (2017) The promise of telemedicine for chronic neurological disorders: the example of Parkinson’s disease. Lancet Neurol 16:541–551

    Article  Google Scholar 

  22. Tonges L, Ehret R, Lorrain M et al (2017) Epidemiologie der Parkinsonerkrankung und aktuelle ambulante Versorgungskonzepte in Deutschland. Fortschr Neurol Psychiatr 85:329–335

    Article  Google Scholar 

  23. Trenkwalder C, Schwarz J, Gebhard J et al (1995) Starnberg trial on epidemiology of Parkinsonism and hypertension in the elderly. Prevalence of Parkinson’s disease and related disorders assessed by a door-to-door survey of inhabitants older than 65 years. Arch Neurol 52:1017–1022

    Article  CAS  Google Scholar 

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Correspondence to L. Tönges.

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Interessenkonflikt

L. Tönges, D. Bartig, S. Muhlack, W. Jost, R. Gold und C. Krogias geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Caption Electronic Supplementary Material

ESM 1: Beschreibung Methodik

115_2018_590_MOESM2_ESM.pdf

ESM 2: Zusätzliche Abbildung: Geschlechterverteilung in den Subkategorien der Hauptdiagnosen primäres Parkinson-Syndrom (G20.–), sekundäre Parkinson-Syndrom (G21) und sonstige degenerative Krankheiten der Basalganglien (G23.–) im Jahr 2015

115_2018_590_MOESM3_ESM.pdf

ESM 3: Zusätzliche Abbildung: Relative Entwicklung der Fallzahlen in den Nebendiagnosen primäres Parkinson-Syndrom, sekundäres Parkinson-Syndrom und sonstige degenerative Krankheiten der Basalganglien von 2010 bis 2015

115_2018_590_MOESM4_ESM.xlsx

ESM 4: Zusätzliche Tabelle: Vorkommen der 50 häufigsten Nebendiagnosen in den Subkategorien des primären Parkinson-Syndroms (G20.–) im Jahr 2015

115_2018_590_MOESM5_ESM.pdf

ESM 5: Zusätzliche Tabelle: Fallzahlen und Anteile in den Subkategorien der Nebendiagnosen primäres Parkinson-Syndrom (G20.–), sekundäres Parkinson-Syndrom (G21.–) und sonstige degenerative Krankheiten der Basalganglien (G23.–) im Jahr 2015

115_2018_590_MOESM6_ESM.pdf

ESM 6: Zusätzliche Tabelle: Hauptdiagnosen mit hohen Fallzahlen bzw. Anteilen in den Nebendiagnosen primäres Parkinson-Syndrom (G20.–) im Jahr 2015

115_2018_590_MOESM7_ESM.pdf

ESM 7: Zusätzliche Tabelle: Fallzahlen in den Haupt- und Nebendiagnosen primäres Parkinson-Syndrom (G20.–) und Klassifizierung von Wirkfluktuationen im Jahr 2015

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Tönges, L., Bartig, D., Muhlack, S. et al. Charakteristika und Dynamik der stationären Behandlung von Parkinson-Patienten in Deutschland. Nervenarzt 90, 167–174 (2019). https://doi.org/10.1007/s00115-018-0590-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-018-0590-5

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