Skip to main content
Log in

Die Bedeutung der Informationstechnologie (IT) bei der stationären interdisziplinären Diabetesbetreuung im Verbund der Katholischen Kliniken Düsseldorf

The importance of information technology (IT) for inpatient interdisciplinary diabetes care in the Catholic Hospital Group Düsseldorf

  • Leitthema
  • Published:
Der Diabetologe Aims and scope

Zusammenfassung

Auch wenn die Anzahl von Patienten mit einem Diabetes mellitus kontinuierlich ansteigt, erfährt das Fach der klinischen Diabetologie unter den geänderten gesundheitsökonomischen Rahmenbedingungen in Krankenhäusern in Deutschland kaum noch Bedeutung. Da andererseits die klinische Ausbildung von Ärzten in Krankenhäusern stattfindet, ist das Interesse an dem Fach der Diabetologie gering. Diese Entwicklungen machen es notwendig, neue Versorgungsmodelle zu entwickeln und zu etablieren, bei denen das Fach der Diabetologie im Krankenhaus wieder eine Beachtung findet, um dadurch die Behandlungsqualität zu verbessern. Zusätzlich müssen solche Modelle einen verantwortungsvollen Einsatz von personellen Ressourcen und Verbrauchsmitteln gewährleisten. Der Verbund Katholischer Kliniken Düsseldorf hat mit dem Telemedizinischen Diabetesbetreuungsprogramm (TeDia) ein neues interdisziplinäres und intersektorales Diabetesversorgungssystem etabliert. Dabei werden sämtliche stationäre Patienten mit der Nebendiagnose Diabetes mellitus die in diesen Krankenhäusern versorgt werden, systematisch erfasst, untersucht und während des stationären Aufenthaltes diabetologisch mitbetreut. Durch die Erfassung der Patientendaten in einer elektronischen Fallakte ist eine telemedizinische Betreuung möglich. TeDia wurde im November 2020 durch den Gesundheitspreis des Landes Nordrhein-Westfalen ausgezeichnet.

Abstract

Although the numbers of patients affected by diabetes mellitus are continuously increasing, clinical diabetology does not play any major role in German hospitals due to the changes in the health economic framework. As the basic training of physicians in Germany is primarily located in hospitals, the interest of the training for the subject diabetology is low. Therefore, it is necessary to develop and establish new forms of managed care to improve the treatment quality. Such models of managed care must guarantee a responsible handling of personnel and consumable resources. The Catholic Hospital Group Düsseldorf has established the telediabetological diabetes management system (TeDia), a new interdisciplinary and cross-sectoral diabetes management system. Within this system all patients with the secondary diagnosis of diabetes are systematically detected, examined and diabetologically treated during the hospital stay. All patient data are documented in an electronic patient file and, therefore, a telemedical care is possible. In November 2020 the TeDia was awarded the Heath Prize of the State of North-Rhine/Westphalia.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Hoffmann GE, Schenker M, Kammann M, Meyer-Luerssen D, Wilke MH (2004) The significance of laboratory testing for the German diagnosis-related group system—the systematic evaluation of comorbidities of relevance to case reimbursement and continued development of the DRG Watchdog software. Clin Lab 50:599–607

    PubMed  Google Scholar 

  2. Horton WB, Subauste JS (2016) Top 10 facts to know about inpatient glycemic control. Am J Med 129:139–142

    Article  Google Scholar 

  3. Buehler L, Fayfman M, Alexopoulos AS et al (2015) The impact of hyperglycemia and obesity on hospitalization costs and clinical outcome in general surgery patients. J Diabetes Complications 29:1177–1182

    Article  Google Scholar 

  4. Tonks KT, Jones GR, McGeechan K, Campbell LV (2010) Hyperglycaemia in hospital inpatients: still a sticky situation. Intern Med J 40:521–526

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Mendez CE, Mok KT, Ata A, Tanenberg RJ, Calles-Escandon J, Umpierrez GE (2013) Increased glycemic variability is independently associated with length of stay and mortality in noncritically ill hospitalized patients. Diabetes Care 36:4091–4097

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Holman N, Hillson R, Young RJ (2013) Excess mortality during hospital stays among patients with recorded diabetes compared with those without diabetes. Diabet Med 30:1393–1402

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Abourizk NN, Vora CK, Verma PK (2004) Inpatient diabetology. The new frontier. J Gen Intern Med 19:466–471

    Article  Google Scholar 

  8. Umpierrez GE, Pasquel FJ (2017) Management of inpatient hyperglycemia and diabetes in older adults. Diabetes Care 40:509–517

    Article  Google Scholar 

  9. Schneider AL, Kalyani RR, Golden S et al (2016) Diabetes and prediabetes and risk of hospitalization: the Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) study. Diabetes Care 39:772–779

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Muller N, Heller T, Freitag MH et al (2015) Healthcare utilization of people with type 2 diabetes in Germany: an analysis based on health insurance data. Diabet Med 32:951–957

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/2019/jahresbericht-2019.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  12. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/jahresbericht-2018.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  13. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/jahresbericht-2017.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  14. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/jahresbericht-2016.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  15. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/jahresbericht_2015.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  16. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/jahresbericht_2014.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  17. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/jahresbericht_2013.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  18. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/jahresbericht_2012.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  19. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/jahresbericht_2011.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  20. https://www.aekno.de/fileadmin/user_upload/aekno/downloads/jahresbericht_2010.pdf. Zugegriffen: 20. Okt. 2020

  21. Röhling M, Redaélli M, Simic D, Lorrek K, Samel C, Schneider P, Kempf K, Stock S, Martin S (2019) TeDia—A telemedicine-based treatment model for inpatient and interprofessional diabetes care. Diabetes Metab Syndr Obes 12:2479–2487

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Stephan Martin.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

S. Martin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden vom Autor keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Martin, S. Die Bedeutung der Informationstechnologie (IT) bei der stationären interdisziplinären Diabetesbetreuung im Verbund der Katholischen Kliniken Düsseldorf. Diabetologe 17, 254–259 (2021). https://doi.org/10.1007/s11428-021-00727-x

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11428-021-00727-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation