Skip to main content
Log in

Tagesstationäre Endoprothetik – Ultra-Fast-Track

Day-case outpatient endoprosthetics—“Ultra-Fast-Track”

  • Leitthema
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Fast-Track-Verfahren sind in der Allgemeinchirurgie heute Behandlungsstandard. Im europäischen Ausland und in den USA nimmt die ambulante Endoprothetik einen stetig breiteren Raum ein. Es bedarf eines ausgefeilten Konzeptes, um die Fast-Track-Endoprothetik zu einem sicheren ambulanten Vorgehen weiterzuentwickeln. Das detaillierte Vorbereitungskonzept der Prähabilitation umfasst ein genaues Trainingsprogramm und eine gezielte Anleitung des Patienten zu Verhaltensmaßnahmen. Bei etablierten Fast-Track-Konzepten mit minimal-invasiver Operationstechnik ist die ambulante Hüft- und Knieendoprothetik ein konsequenter nächster Schritt.

Abstract

Fast-track procedures are common in general surgery today. In our European neighbour countries and in the USA, one-day-surgery for knee and hip replacement is gaining popularity. However, it is of great importance that a detailed concept for prehabilitation with a sufficient training program and targeted instructions regarding behavioral measures are established to allow a safe outpatient procedure. Where fast-track programs are established, one-day surgery with minimally invasive operative procedures for hip and knee arthroplasty is the consequent next step.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Abbreviations

DRG:

Diagnosis Related Groups

ERAS :

„Enhanced recovery after surgery“

NSAR :

Nichtsteroidale Antirheumatika

PONV :

Postoperative Übelkeit und Erbrechen

SGB V :

Sozialgesetzbuch V

Literatur

  1. Leiss F, Götz JS, Maderbacher G, Meyer M, Reinhard J, Zeman F, Grifka J, Greimel F (2021) Excellent functional outcome and quality of life after primary cementless total hip arthroplasty (THA) using an enhanced recovery setup. J Clin Med 10:621. https://doi.org/10.3390/jcm10040621

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Husted H, Solgaard S, Hansen TB et al (2010) Care principles at four fast-track arthroplasty departments in Denmark. Dan Med Bull 57:A4166

    PubMed  Google Scholar 

  3. Götz JS, Leiss F, Maderbacher G, Meyer M, Reinhard J, Zeman F, Grifka J, Greimel F (2021) Implementing fast-track in total hip arthroplasty: rapid mobilization with low need for pain medication and low pain values : Retrospective analysis of 102 consecutive patients. Z Rheumatol. https://doi.org/10.1007/s00393-021-00978-5

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Leiss F, Schindler M, Götz JS, Maderbacher G, Meyer M, Reinhard J, Zeman F, Grifka J, Greimel F (2021) Superior functional outcome and comparable health-related quality of life after enhanced recovery vs. conventional THA: a retrospective matched pair analysis. J Clin Med 10:3096. https://doi.org/10.3390/jcm10143096

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Boehler N, Felländer-Tsai L (2019) Rauchverzicht rund um orthopädisch/unfallchirurgische Operationen: ein wesentlicher Faktor zur Ergebnisverbesserung. Z Orthop Unfall 157(5):480–482. https://doi.org/10.1055/a-0974-9317

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Kehlet H (2013) Fast-track hip and knee arthroplasty. Lancet 381:1600–1602

    Article  Google Scholar 

  7. Kehlet H, Aasvang EK (2015) Regional or general anesthesia for fast-track hip and knee replacement—what is the evidence? F1000Res. https://doi.org/10.12688/f1000research.7100.1

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Greimel F, Grifka J, Maderbacher G (2021) Fast-Track in der Hüft- und Kniegelenkendoprothetik [Fast track in hip and knee arthroplasty]. Orthopade 50(4):333–343. https://doi.org/10.1007/s00132-021-04071-2

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Grifka J, Baier C, Maderbacher G (2021) Improved femoral component rotation in total knee arthroplasty: an anatomical study with optimized gap balancing. Arch Orthop Trauma Surg 141(10):1669–1675. https://doi.org/10.1007/s00402-020-03557-6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Trabold B, Maderbacher G (2022) Perioperatives Management orthogeriatrischer Patienten für die Endoprothetik von Knie oder Hüfte [Perioperative management of ortho-geriatric knee or hip arthroplasty patients]. Orthopade. https://doi.org/10.1007/s00132-021-04207-4

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Joachim Grifka.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

J. Grifka, F. Greimel und G. Maderbacher geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Grifka, J., Greimel, F. & Maderbacher, G. Tagesstationäre Endoprothetik – Ultra-Fast-Track. Orthopäde 51, 380–384 (2022). https://doi.org/10.1007/s00132-022-04242-9

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-022-04242-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation